5 May 2009

Användbara konsultpriser

Alla användbarhetsmänniskor vet att såväl förutsägbarhet som snabb återkoppling är viktigt hos ett gränssnitt. Trots det är våra priser – även för tjänster som är tämligen standard – ofta något som vi skickar i en offert flera dagar efter mötet med en kund.

Michael Reynolds argumenterar fördelarna med en enklare prissättning

30 Apr 2009

Powerpointismen-kommersialismen

Under det röda 70-talet var marxismen-stencilismen ett sätt att kommunicera det revolutionära budskapet. A4-flygblad fylldes från övre vänstra hörnet till nedre högra, från kant till kant, med tät maskinskriven text, och mångfaldigades sedan genom den tidens internetserver: stencilmaskinen. Man hade så mycket så oerhört viktiga saker att säga att marginaler eller blankrader var otänkbart.

Jag tänker på den tiden, och på hur lite som egentligen ändrats, när jag sitter i halvdunklet och tittar på projektledarens överfyllda PowerPoint-slides.

29 Apr 2009

Hakkes lag

Hakke har identifierat de lagar som egentligen styr vår samvaro med datorerna

Den IQ man behöver för att få dator, kringutrustning och program att fungera kommer att dubbleras var artonde månad.

Den ålder då barn uppnår denna IQ kommer att halveras var artonde månad.

Antalet oidentifierade datorsladdar som ligger i byrålådan kommer att dubbleras var artonde månad.

Storleken på texten på skärmen kommer att halveras och tjockleken på läsglasögonen kommer att dubbleras var artonde månad.

Den tid det tar att sätta sig in i utbud och villkor vid val av tjänsteleverantör kommer att dubbleras var tolfte månad.

Antalet lagar och initiativ för att minska såväl piratkopiering som personlig integritet kommer att dubbleras var artonde månad.
29 Apr 2009

Användbarhetsboken - nu med bokmärken

Jag är periodvis en ganska flitig användare av Delicious. Och en slö bloggare. Därför har jag nu mashat ihop de båda, så att bokmärken jag sparar där automatiskt publiceras här.

Än så länge publiceras de bara på själva siten, inte i RSS-flödet. Skall se om jag kan gräva runt lite mer i maskineriet och se om jag kan få in dem även i RSSen.

Den viktiga skillnaden är dock inte löpsedeln, utan att bokmärkena även dyker upp vid råden och kapitlen från Användbarhetsboken. Redan har ett anständigt gäng ansamlats vid till exempel avsnitten om färg och alt-texter till bilder.

Uppdaterat: Den här funktionen visade sig mer än lovligt skakig. Bokmärkena vid råden och kapitlen fungerar, men på löpsedeln dyker de upp och försvinner lite som de vill. Jag får väl dyka ner under motorhuven och rota…

28 Apr 2009

Variationer på ett tema

Igenkänning och överraskning. I spänningen mellan de två görs den bästa designen.

Absolut Vodka har länge varit den överlägsna mästaren på att göra begränsning till styrka. Vilket blir uppenbart när man tittar igenom Inspiredologys stora samling av Absolut-annonser

I samlingen finns också An Absolut World-annonserna, som i mitt tycke visar hur illa det kan gå när man blir osäker på sin linje och ängsligt försöker vara avvikande på samma sätt som alla andra.

27 Apr 2009

Saknar dig en flickvän?

Annons för dating-site, med rubriken 'Saknar dig en flickvän?'.Dålig svenska är för det mesta bara dålig svenska. Men ibland kan det slå över och bli poetiskt. Som i den här annonsen på Facebook.

26 Apr 2009

Incheckningsterrorn sprider sig till tågen

Ett kort tag lyckades SJ göra saker enklare, med sina elektroniska biljetter. Man bokade via nätet, klev ombord, visade upp leget för konduktören – och saken var klar.

Men av någon outgrundlig anledning har nu det systemet teknokratiserats och komplicerats bortom igenkänning, genom att också blanda in mobiltelefonen.

Nu börjar processen med att jag får ett inchecknings-sms dagen innan jag ska åka. Nyttan av detta är oklar, varför ska man checka in på ett tåg? Platsen får man redan vid bokningen. Incheckningen kan ske fram tills tåget går, så de kan inte sälja min plats en andra gång. Den enda anledningen jag kan komma på är att det är ett fult försök från SJ att stänga möjligheten att boka om sin biljett ett dygn i förväg, för dem som för svindyra pengar köpt den möjligheten (typ 25 till...

Läs mer

26 Apr 2009

Incheckningsterrorn sprider sig till tågen

Ett kort tag lyckades SJ göra saker enklare, med sina elektroniska biljetter. Man bokade via nätet, klev ombord, visade upp leget för konduktören – och saken var klar.

Men av någon outgrundlig anledning har nu det systemet teknokratiserats och komplicerats bortom igenkänning, genom att också blanda in mobiltelefonen.

Nu börjar processen med att jag får ett inchecknings-sms dagen innan jag ska åka. Nyttan av detta är oklar, varför ska man checka in på ett tåg? Platsen får man redan vid bokningen. Incheckningen kan ske fram tills tåget går, så de kan inte sälja min plats en andra gång. Den enda anledningen jag kan komma på är att det är ett fult försök från SJ att stänga möjligheten att boka om sin biljett ett dygn i förväg, för dem som för svindyra pengar köpt den möjligheten (typ 25 till...

Läs mer

23 Apr 2009

SJs tåg må komma försent, men deras information kommer alldeles för tidigt

Efter att ha forskat vidare i den lite mystiska Malmö – Stockholm? Då föreslår vi att du tar tåget till Gävle och byter till tåget till Uppsala, för att sedan ta länsbussen till Arlanda och flygbussen in till stan -rekommendation jag fick på sj.se, tror jag att jag har hittat förklaringen.

Och dessutom en utmärkt illustration till faran med att placera information på fel ställe.

Det är banarbeten mellan Stockholms Södra och Stockholms Central 1-3 maj. Malmötågen ersätts med buss på den sträckan, medan Göteborgstågen dirigerats om norr om Mälaren. Det här berättar SJ om på sin startsida.

Skärmdump av startsidan, som visar att informationen om tågomläggningen finns långt bort från bokningsformuläret.

Problemet är att den informationen har de lagt långt från bokningsformuläret, i den spalt där de annars lägger lite allmän information om vad SJ gör blandat med tips och erbjudanden. Med andra ord ett st...

Läs mer

22 Apr 2009

Ju nyttigare alternativ vi har, desto onyttigare väljer vi

När en nyttig rätt lades till som ett alternativ i menyn ökade beställningen av den onyttigaste rätten 300%, i en studie som snart kommer att publiceras i The Journal of Cosumer Research. Det är inte klarlagt vad som hände i huvudet på försökspersonerna, men en teori är att det faktum att de övervägt ett nyttigt alternativ gav frihet att sedan belöna sig själv med det de egentligen ville ha.

Undrar om samma mekanism kickar in när användare väljer mellan alternativen på en webbplats meny…

New York Times via Lifehacker

21 Apr 2009

Dödsstraff för fildelning

När jag var tonåring kom jag på lösningen till att folk bryter mot lagen: inför dödsstraff för alla lagbrott. Från mord till att gå mot röd gubbe. Då skulle folk fanimej tänka sig för innan de släntrade över gatan.

Jag har sedan dess blivit tråkigare i mitt tänkande. Därför är det uppfriskande att höra antipiratbyråns Henrik Pontén, som behållit ungdomens entusiasm över straff utan någon som helst proportion till brottet:

Den normala fildelaren vill inte riskera ett långt fängelsestraff och böter på miljoner bara för att få se en film. Då köper man hellre filmen.

Jag är dock lite besviken över att han bara vill ta död på fildelarens privatekonomi. Nej, ska det va så ska det va. Av med huvudena!

21 Apr 2009

Dödsstraff för fildelning

När jag var tonåring kom jag på lösningen till att folk bryter mot lagen: inför dödsstraff för alla lagbrott. Från mord till att gå mot röd gubbe. Då skulle folk fanimej tänka sig för innan de släntrade över gatan.

Jag har sedan dess blivit tråkigare i mitt tänkande. Därför är det uppfriskande att höra antipiratbyråns Henrik Pontén, som behållit ungdomens entusiasm över straff utan någon som helst proportion till brottet:

Den normala fildelaren vill inte riskera ett långt fängelsestraff och böter på miljoner bara för att få se en film. Då köper man hellre filmen.

Jag är dock lite besviken över att han bara vill ta död på fildelarens privatekonomi. Nej, ska det va så ska det va. Av med huvudena!

17 Apr 2009

Användbart och jag på Twitter

Det finns människor som är långt före sin tid. Till exempel Niklas Zanderlin, vd på analysföretaget Excidio, som i dagens ComputerSweden svarar på frågan “Twittrar du?”:

- Njae. Inte så mycket nu längre. Det var mer i slutet av 90-talet.

Men även om jag inte är lika tidigt ute som Niklas, twittrar jag numera – och på två ställen dessutom.

16 Apr 2009

Faran i att visa diffusa data som exakt information

Ett problem man då och då stöter på inom informationsarkitektur är när man har data som är ungefärlig, men visar resultatet som exakt. Ofta kan man avrunda och låtsas som ingenting, men ibland blir det uppenbart att man fuskat. Så är det till exempel med Los Angeles-polisens karta som visar var överfall ägt rum.

Karta som visar platser för överfall.

Kartan visar att ett det utan jämförelse farligaste stället att vara på är mitt i staden. Exakt mitt i. Vilket är var systemet ritar ut överfall som skett i Los Angeles, men som det inte har någon adress för.

Detta är också en illustration av vad som kan hända när data (var överfallen skett, med så god precision som man har) blir till information (här är det farligt att vistas).