Liten varu­märkes­skola för dig som gärna vill tro att ingenjörer och designers har en större roll att fylla här i världen än att göra saker för att marknads­förarna behöver något att sätta fast logotypen på

Som konsumenter har vi ingen möjlighet att inför varje köpbeslut ta reda på varje detalj om produkter vi väljer mellan. Vi behöver andra, rationellare hjälpmedel för att fatta våra beslut.

Ett sådant hjälpmedel är varumärket.

Varumärket fångar ett företags eller en produkts personlighet. (Samma sak gäller för tjänster, men för enkelhetens skull skriver jag bara om produkter.) Man kan beskriva det som ett karaktärsdrag – det kan vara ungt och spännande, pålitligt, alltid leverera god kvalité, ge mycket värde för pengarna eller vara sparsmakat och exklusivt. Men det kan också, när saker gått illa för företaget, vara girigt, en typ som utnyttjar barnarbetskraft, en lurendrejare som tar hutlöst betalt för dålig kvalité, etc.

Det är alltså inte så stor skillnad på oss moderna människor...

Läs mer

Hasselblads branding eldar upp varumärket

Till skillnad från många andra tillverkare av mellanformatskameror överlevde Hasselblad digitaliseringen, och har lyckats behålla ett starkt varumärke.

Men frågan är om varumärket kommer att överleva den senaste utvecklingen, där man satsar på att varumärket är så starkt att det kan användas för att ta extrema överpriser för produkter som inte alls har den kvalité som det byggdes kring.

Kameraindustrin är en bransch som gått igenom en snabb och total förändring av sin teknologi, från film till digitalt.

Till skillnad från många andra branscher som drabbats av digitaliseringen, har flera av de märken som var starka före teknikskiftet behållit sin position även efter det. Nikon och Canon fortsätter vara de ledande tillverkarna av avancerade småbildskameror. Pentax och Olympus finns...

Läs mer

Designkampen: Viaplay mot Netflix

Det är många som vill bli TVs Spotify och mot en prenumerationsavgift strömma filmer och TV-serier. På kort tid har på den svenska marknaden dykt upp aktörer som Netflix, Viaplay, Filmnet, Lovefilm och HBO Nordic.

Det är något av hundslagsmål över det hela. Tekniken öppnade plötsligt möjligheten och nu har alla kastat sig in på arenan ungefär samtidigt och slåss på liv och död för att ta en tillräckligt stor marknadsandel för att överleva.

Jag började skriva om Viaplay i häromdagen, utifrån min förundran över att de valt att ge sig in i kampen utan att (visuellt) ta stöd hos sin etablerade förälder Viasat. I stället har de valt en visuell stil som starkt påminner om konkurrenten Netflix. (Ska man vara rättvis så var Viaplay före dem ut på svenska marknaden – men att Netflix var på väg...

Läs mer

Viaplay – designens tonårsuppror

Ingen vill klä sig som sina föräldrar.

Kanske är det förklaringen till att Viasat, som ser ut så här:

Viasat – domineras av blått och vitt

har knoppat av ett varumärke som det här:

Viaplay – domineras av svart och rött

Mer tonårsuppror än så kan knappast en designer göra.

Sett så här utifrån är det ett märkligt sätt att hantera avknoppningen. De två varumärkena arbetar visserligen via olika media – satellit för Viasat, och internet för Viaplay –, men bortsett från den teknikaliteten levererar de ungefär samma sak, och torde ha samma löfte till sina kunder. Men för kunder med en positiv uppfattning om Viasat finns här väldigt lite som kopplar dit. Viasats luftiga vit-blå stil är ersatt med tungt svart och rött; det är svårt att bryta mot sin gamla stil mer radikalt än så.

Det är svårt att inte undra om de snarare än att titta till sitt eget ursprung har...

Läs mer

Kommunerna - samma mål men olika vägar

Hoppet från kameror till kommuner kan tyckas långt, men på kommunernas sajter hittar vi samma tre sorters design som hos kamerorna. Kommunwebbarna gör skillnaden mellan de olika aspekterna av design extra tydligt, eftersom alla kommuner försöker åstadkomma ungefär samma sak, men gör det på så radikalt olika sätt.

Jag kommer att göra ett svep över landets kommuner för att se hur de tre sorters design som jag skrev om igår passar in på dem. Mitt perspektiv den här gången blir ytligt, jag kommer bara att se på förstaintrycket. Förstagångsbesökaren är naturligtvis inte den enda målgruppen eller den viktigaste. Men alla kommer dit första gången någon gång, så det är en relevant vinkel, som har fördelen att den ger möjligheten att titta på en stor grupp av webbplatser, för att se hur de angripit...

Läs mer

Tre sorters design

Design vill förändra – få människor att göra något, köpa något, bli kunnigare eller ändra attityd. Men det finns flera olika vägar för designen att nå sitt mål.

För mig blev detta uppenbart när jag klev in i en fotoaffär för att se på en ny kamera. Expediten var upptagen, så medan jag väntade plockade jag upp ett demoexemplar av en kamera.

Exilim G1

Det var omedelbar kärlek. Den röda färgen, den asymmetriska formen talade direkt till mig.

Det är inte en särskilt bra kamera, jag vet det. Men ändå satte sig ha-begäret direkt och starkt. Förnuftet var tvunget att ta ett stadigt tag i känslan och leda den bort därifrån, för detta är inte kameran jag behöver.

Och ändå kan jag inte låta bli att fundera på om den inte vore en idealisk present till min nioårige son. Så kan jag låna den ibland…

Canon G1 X

Kameran jag...

Läs mer

Pappersnostalgi hindrar reklambyråer att förstå webben

Texten har även varit publicerad som en gästbloggning på Mindpark

Lowe Brindfors nya webbplats är en nostalgisk tur tillbaka till papprets tid, då man använde Pantone-lappar, skalpeller och en vaxrulle. En tid innan webben, ja innan datorer överhuvudtaget befläckade den kreativa processen. Texter – dem skriver man på skrivmaskin. Det enda som saknas är en askkopp där Don Drapers Lucky Strike vilar och röken som sakta ringlar upp mot skärmen.

Papper på webben = multimedia?

Papper på webben = multimedia?

När en byrå av Lowe Brindfors kaliber väljer en design får man utgå från att det inte är en slump, inte något som en AD lite oreflekterat tyckt såg tufft ut. Det som möter ögat är en visuell utformning av strategin, av var man vill positionera sig.

Man väljer att placera sig hos Don Draper, bland de galna männen i reklamens...

Läs mer