17 Feb 2005

Ett fall av förvirrad användning

Det är som om det vilade en förbannelse över UML – “du skall locka många friare men ingen av dem kommer att förstå dig”. Tänker på det när jag ser att A List Apart gett sig på att förklara användningsfall (use cases), detta det mest missförstådda av alla UML-diagram.

Det börjar bra (som det alltid gör):

“…use cases will describe the goals achieved by actors who perform tasks.”

“The crucial benefit of use cases is the way they encourage a directed method of considering project requirements. From the very beginning, we are designing a product by concentrating upon the needs and wants of those who will use it.”

“A well-constructed use-case model can be understood by all the stakeholders in a project: developers, managers and clients.”

Men sedan är det dags att rita diagram, och då spårar det ur (som det alltid gör):

Användningsfallsdiagram med två aktörer: 'Visitor' och 'Author', samt ett mål: 'Publish weblog'.

“Can be understod by all…” – nä, inte av mig i alla fall. Vad menas, är det ett mål för besökaren att publicera på webbplatsen?

Och som man kan ana, när redan det enkla diagrammet är förvirrat, blir det inte enklare när det vidareutvecklas:

Användningsfallsdiagram för komplext för att beskrivas med ord.

17 Feb 2005

Stolliga stämningar

Michigan Lawsuit Abuse Watch är en webbplats ägnad åt att bekämpa stämningshysterin i USA. De gör det till exempel genom att berätta om stolliga stämningar. Några höjdpunkter:

  • Två män som ägde en butik startade en eld i den, i syfte att få ut försäkringspengar för rökskador. De misslyckades dock med att hålla branden under kontroll, med följd att inte bara den egna butiken gick upp i rök, utan även en grannbutik. De har erkänt branden, och inser att de inte kan få ut försäkringspengar för sin egen butik. Men de stämmer försäkringsbolaget för att det skall täcka skadorna på grannbutiken, eftersom det aldrig varit deras avsikt att elda upp den och det därför borde anses vara en olyckshändelse.
  • En städerska tog en fyrverkeripjäs från en lägenhet hon städade, i tron att det var ett ljus. Vid...

Läs mer

17 Feb 2005

Tautologisk titel

I Computer Swedens “På nya jobb” läser jag att en Douglas Sundel anställts på EMC som designarkitekt. Det står inget om hans bakgrund men man får förmoda att han är teknikteknolog.

15 Feb 2005

Virusmarknadsföring

En smittskyddsläkare glappar om att han hamstrat medicin mot fågelinfluensa. DN följer upp och hittar andra som gjort samma. En känsla av panik börjar darra under ytan. Socialstyrelsen rusar in, rakt i klaveret, och lyckas sånär utlösa masspanik genom att säga att de bara tänker skaffa medicin till nyckelgrupper. Har Dr. Strangelove tagit över deras krishantering? Morgan följde upp ikväll genom att säga att om en epedemi bryter ut så lovar han att Sverige skall köpa vaccin till alla – och samtidigt skjuter han sitt eget resonemang i foten genom att säga att landstingen är för små för att lyckas med en sådan upphandling (som om Sverige i sin helhet vore så mycket större i ett globalt perspektiv).

Jag tror att vi innan veckan är slut har ett beslut om att upphandla Roches tämligen verkningslösa antiinfluensmedecin Tamiflu till precis varenda svensk.

En medveten virusmarknadsföringskampanj? Åtminstone effektiv som en. Prosit.

14 Feb 2005

Snabbare än tåget

Det felmeddelande SJ ger när man inte hunnit vidare till nästa sida i bokningssystemet inom sju minuter.
När SJ slänger ut mig “ur affären” för att jag var för långsam för deras smak, får jag detta meddelande, på ytan sakligt, men i grunden oförskämt – skrivet av någon som ser världen ur maskinens synvinkel, inte ur kundens.


SJ kräver betydligt högre punktlighet av sina användare än av sig själva.

Om man är mer än sju minuter försenad åker man obönhörligen ut.

Det är klart att SJ inte kan hålla reservationer hur länge som helst för en användare som de inte vet säkert om hon är kvar eller har övergivit sin bokning. Men till och med för företag som inte gjort sig känt för att självt ha det si och så med punktligheten skulle sju minuter vara alldeles för kort. Minst en halvtimme bör användaren få på sig – så hon kan ta ett telefonsamtal eller kolla upp att tiden verkligen passar, utan att bli...

Läs mer

13 Feb 2005

Datordistraktioner

Det traditionella rådet till författare är att sätta sig i ett kalt rum framför sin skrivmaskin och sedan sitta där sex timmar per dag vare sig det blir något skrivet eller ej. Förr eller senare övervinner tristessen skaparångesten…

Men det blev mycket svårare att vara författare när datorn kom. Och internet är rena katastrofen.

“Humans specialize in distraction, especially when the task at hand requires intellectual heavy lifting. All the usual “Is it lunchtime yet?” inner voices, and external interruptions like incoming phone calls, are alive and well.

But in the era of e-mail, instant messaging, Googling, e-commerce and iTunes, potential distractions while seated at a computer are not only ever-present but very enticing. Distracting oneself used to consist of sharpening a half-dozen pencils or lighting a cigarette. Today, there is a universe of diversions to buy, hear, watch and forward, which makes focusing on a task all the more challenging." You There, at the Computer: Pay Attention, The New York Times

Själv har jag just som synes skrivit lite i min blogg istället för att skriva på mitt manus. Men nu skall jag återgå till det, så snart jag kollar mailen…

13 Feb 2005

Skräp i RSS:en

Det är inte lätt det här med tekniken. Jag har ställt in startsidan så att den inte skall visa texter under arbete – men jag har gjort någon miss i inställningen av RSS, för där syns vissa av dem. Vilket jag insåg när jag började få kommentarer på icke-publicerade texter…

Ber om ursäkt för de halvformulerade saker som kommit den vägen.

12 Feb 2005

Jakten på pipet

Vaknar av att det piper någonstans. En hög ton, kanske var femte minut. Försöker somna om men det är kört. Börjar istället jaga runt i lägenheten. Problemet är bara att det är så svårt att få en uppfattning om riktning när tonen är hög. Flyttar mig från rum till rum och väntar fem minuter på nästa pip för att försöka bedöma om ljudet blir högre och jag kommit närmare.

Efter en utdragen sömndrogad jakt, hittar den: Det är sonens elektroniska superavancerade termometer/barometer. Den varnar för att barometern faller och ett oväder är på väg. Intill ligger sonen och sover som det barn han är. Sliter ur batterierna och går och lägger mig.

Om det vore bara den, skulle det väl inte vara värt att skriva om. Men många tillverkare verkar tycka att det är ett bra sätt att varna för att batterierna i prylen håller på att ta slut.

Händer det en gång till så kommer jag att öppna fönstret och låta barometern falla på riktigt.

10 Feb 2005

Löpsedlar blir bloggar

Jag tror att vi under året kommer att få se många sidor som vi förr skulle kallat “löpsedlar” gå under namnet “blogg”, när tidningar och företag försöker addera litet språklig krydda till samma gamla nyhetssidor och samlingar av pressmeddelanden.

7 Feb 2005

Electrolux makes life a little easier

Electrolux slogan är “makes life a little easier”. Möjligen har juristerna missat det när de skrev användarvillkoren för webbplatsen .

Några pärlor ur texten:

“LÄS NOGA IGENOM DESSA VILLKOR INNAN DU ANVÄNDER WEBBPLATSENGENOM ATT ANVÄNDA ELLER HÄMTA MATERIAL FRÅN WEBBPLATSEN, GODKÄNNER DU DESSA ANVÄNDARVILLKOR.”

“Du garanterar och utfäster att du kommer använda denna webbplats på ett sätt som är förenligt med samtliga regler och bestämmelser i detta Avtal och följa alla befintliga och framtida riktlinjer och regler för webbplatsen.” (min markering)

“Du godkänner också att försvara, ersätta och hålla ELECTROLUX, dess intressebolag och deras respektive chefer, direktörer och ombud, skadeslösa från och emot alla krav och utgifter, inklusive advokatkostnader, som uppstår i samband med anv...

Läs mer