5 Feb 2005

Problemformuleringsprivilegium

Hur kommer det sig att det i telefonköer alltid är “många som ringer”, aldrig “få som svarar” ?

2 Dec 2004

Pensionskorruption

Det är inte bara Skandiadirektörer som låter andra betala sin pension. En hel generation har beviljat sig själv ATP på en nivå som det inte finns ekonomisk täckning för.

22 Nov 2004

Tim försvunnen

Inte ett ljud från Tim. Börjar leta efter honom för att se vad han har för sig. Letar igenom lägenheten två gånger, först lugnt, sedan allt mer orolig. Minns att jag sneglar på ytterdörren när jag passerar den, men den är stängt.

Nu är han verkligen riktigt försvunnen. Hittar honom inte någonstans. Är just på väg att öppna ytterdörren för att för säkerhets skull titta där när det ringer på. Det är grannen Lotta, som umgåtts med Tim ett tag där ute. Hon trodde först att vi lekte (men när tiden gick anade hon väl att det var bäst att ringa på).

Tydligen har Tim gått ut och ordentligt stängt dörren efter sig.

21 Nov 2004

Fudgability på Amazon

Att kräva folk på uppgifter de inte har eller inte vill lämna ifrån sig leder antingen till att de struntar i det, eller till att de hittar på något.

När man inte vet, men systemet ändå kräver att man fyller i ett datum… (Eller har Amazon drygt femton års framförhållning?)

Amazon.co.uk: DVD: The Woody Allen Collection – Vol.2

Om en uppgift görs obligatorisk, och där inte finns något ”vet inte”, ”ännu ej bestämt”, ”vill inte uppge” etc. så leder det lätt till att användare fyller i vad som helst som systemet godtar, för att komma vidare.

[Det är därför som amerikanska sajter som kräver att man fyller i en adress har en jätteandel av sina användare från postnummerområdet 90 200 – Beverly Hills, eftersom en populär TV-serie gjort att detta är ett av de postnummer icke-amerikanska användare känner till.]

Om du inte kan säkra att användaren gjort rätt (och det kan du nästan aldrig): Fråga dig själv, vad är värst för din datakvalité – ingen uppgift eller en felaktig uppgift.