2 Aug 2006

Aptana - fri webkodare

Aptana är ett mycket trevligt litet verktyg för att utveckla html, formatmallar och framförallt javascript. Open source och gratis.

27 Jul 2006

Vill du ha ett kontor med utsikt, Mac?

COSTELLO: … On the computer! I need something I can use to write proposals, track expenses and run my business. What have you got?

ABBOTT: Office.

COSTELLO: Yeah, for my office. Can you recommend anything?

ABBOTT: I just did.

COSTELLO: You just did what?

ABBOTT: Recommend something.

COSTELLO: You recommended something?

ABBOTT: Yes.

COSTELLO: For my office?

ABBOTT: Yes.

COSTELLO: OK, what did you recommend for my office?

ABBOTT: Office.

COSTELLO: Yes, for my office!

ABBOTT: I recommend office with windows.

COSTELLO: I already have an office and it has windows!"

Läs hela hos Life On the Wicked Stage

21 Jul 2006

Fårmarknaden

Ett glatt får.The Sheep Market är ett exempel på ett helt nytt sätt att göra pengar som blivit möjligt genom webben:

  1. Ta en fullständigt osäljbar produkt – i det här fallet får à la telefonblock, men det går lika bra med en pixel eller en målning av siffror. Ju osäljbarare desto bättre, eftersom själva galenskapen är det som driver nästa steg.
  2. Se till att få ordentlig buzz på webben – bloggare är ideala spridare eftersom de älskar knäppa ideer. Det räcker med att få några att börja skriva, sedan går det av sig självt.
  3. Sälj, sälj sälj! Även om 99,99% som hör om din produkt aldrig skulle drömma om att betala för den, räcker det att några hundradels promille slår till för att göra dig rik.

En intressant aspekt av affärsmodellen är att varje idé bara kan genomföras en gång. En ny galenskap tänder bloggarna, medan kopiekatterna (till exempel dessa 663 ripoffs av Million Dollar Homepage) enbart är tragiska.

7 Jul 2006

Hänga fast vid kunden

Inget företag vill naturligtvis förlora en kund. Men ibland kan det gå till överdrift…


Via Insignificant thoughts (Kolla kommentarerna – uppenbart är han inte ensam om sina problem med att säga upp kontot.)

7 Jul 2006

Tidsdimensionens svar på Google Maps

På samma sätt som Google Maps blivit ett populärt sätt att visa geografiska samband och öppnat för en mängd kreativa sammankopplingar hoppas Timeline bli ett sätt att visa tidssamband.

Ett av exemplen benar ut händelserna kring Kennedymordet, men man kan också tänka sig det som ett verktyg för att få överblick över en konferens eller långa historiska skeden.

Gränssnittet är enkelt – ta tag i linjen och dra den – men eftersom det inte är på något sätt själklart att man kan göra det behövs instruktioner. För att kunna se tidslinjen måste användaren ha javascript, och förmodligen är den inte särskilt tillgänglig för skärmläsare.

Timeline kommer från Smile (Semantic Interoperability of Metadata and Information in unLike Environments), ett forskningsprojekt med inriktningen att skapa fungerande och användbara tillämpningar av den semantiska webben. Ett annat intressant projekt är Piggy Bank och programmen kring det, som underlättar att koppla ihop data från olika webbplatser.

21 Jun 2006

Lura ögat

Minns du första april-skämtet där svenska folket uppmanades att trä en nylonstrumpa över sina svartvita TV-apparater för att få se bilden i färg.

Här en optisk illusion på samma tema# – skillnaden är bara att den fungerar (men se till att börja med musen utanför bilden).

Vill du skapa din egen illusion finns en steg-för-steg beskrivning.

20 Jun 2006

Requiem för en sajt jag en gång designade

Improving Customer Experience berättar om ett återbesök på en sajt författaren en gång designat, och ser hur den en gång mycket genomtänkta och balanserade designen helt spårat ur.

Tror det är en upplevelse alla vi som ägnat oss åt att designa webbplatser för att sedan lämna över dem i någon annans vård har haft. Det är naturligtvis delvis oundvikligt, designen av en sajt är något som ständigt utvecklas och anpassas till nya behov.

Men det finns ett par insikter som kan hålla utvecklingen någotsånär i linje med den ursprungliga designens intentioner:

  • User/Customer Experience issues need constant care and feeding. As soon as you think you are done with these issues, your plane is on the way down.
  • If everyone is in charge of User/Customer Experience issues, then no one is in charge. If I...

Läs mer

19 Jun 2006

Låt det som avviker sticka ut

Word popularity colorizer är ett annorlunda sätt att snabbt få en blick för en text. Vanliga ord (sådana som ofta förekommer på internet) får en mörk bakgrund. Ovanliga ord blir större ju oftare de förekommer i texten.

Utförandet lämnar en del att önska, men idén är intressant. Jag skulle vilja ha denna funktion på en snabbtangent på datorn för att på ett ögonblick kunna bilda mig en uppfattning om vad som är speciellt med en text.

Påminner förövrigt om de statistiskt osannolika fraser som Amazon använder för att ge en bild av vad som är speciellt med en bok.

16 Jun 2006

Länk-rika ingångssidor enklare att använda

Det är ett misstag att blanda ihop “enkel att använda” med “få länkar”, hävdar Jared Spool i Lifestyles of the Link-Rich Home Pages. Tvärtom gör en ingångssida/startsida med många länkar webbplatsen genomskinligare och därigenom enklare att använda.

Ett extremt exempel på detta är McMaster-Carrs mycket uppskattade sajt=, men även till exempel många nyhetssajter fungerar väl med ett mycket stort antal länkar.

Att bara vräka på med länkar räcker dock inte. Det viktiga är att hitta grupperingar, så att användaren snabbt kan bedöma varje grupp av länkar och se om den är något för henne eller inte.

En sak som Spool inte tar upp men som är värd att tänka på är att webbplatser med många länkar kan vara svåra för synskadade användare med skärmläsare. De orienterar sig ofta genom att låta skärmläsaren läsa upp länkarna på sidan – och det är inte kul att sitta och lyssna på hundratals länkar. För dem är det viktigt att grupperingarna får bra etiketter, och att dessa i koden är <h>-rubriker. Det gör det möjligt även för skärmläsare att snabbt hoppa från grupp till grupp tills hon hittat rätt.