Fudgability på Amazon

Att kräva folk på uppgifter de inte har eller inte vill lämna ifrån sig leder antingen till att de struntar i det, eller till att de hittar på något.

När man inte vet, men systemet ändå kräver att man fyller i ett datum… (Eller har Amazon drygt femton års framförhållning?)

Amazon.co.uk: DVD: The Woody Allen Collection – Vol.2

Om en uppgift görs obligatorisk, och där inte finns något ”vet inte”, ”ännu ej bestämt”, ”vill inte uppge” etc. så leder det lätt till att användare fyller i vad som helst som systemet godtar, för att komma vidare.

[Det är därför som amerikanska sajter som kräver att man fyller i en adress har en jätteandel av sina användare från postnummerområdet 90 200 – Beverly Hills, eftersom en populär TV-serie gjort att detta är ett av de postnummer icke-amerikanska användare känner till.]

Om du inte kan säkra att användaren gjort rätt (och det kan du nästan aldrig): Fråga dig själv, vad är värst för din datakvalité – ingen uppgift eller en felaktig uppgift.

comments powered by Disqus