Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Sätt det särskiljande först i titeln

I många situationer syns bara den första delen av titeln. Detta gäller till exempel när den är sparad som bokmärke/favorit, när den visas i en webbläsarflik och när den visas i sökresultatet i Google (som skär efter drygt 60 tecken).

Därför skall den signifikanta delen av titeln – den som bäst beskriver vad det är för sida – sättas först.

Att göra på annat sätt, till exempel att sätta webbplatsens namn främst, kan leda till en bokmärkes/favoritmeny som ser ut ungefär som i Bild 87.

Användbart | Br…

Användbart | Sa…

Användbart | Fi…

Användbart | Sa…

Bild 87. Om inte det särskiljande sätts först i titeln är risken stor att det i många sammanhang inte blir så stor skillnad.

Se även WCAG 13.8 (prioritet 3), sid 370.

comments powered by Disqus