Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Ge en tydlig respons när användaren klickar på köpknappen

Det finns flera olika alternativ för vad som händer när användaren gjort sitt köp:

Gå till en ny sida

Ta helst användaren till en ny sida, som bekräftar köpet. Denna sida bör också innehålla kompletterande erbjudanden och leda användaren vidare till andra produkter hon kan vilja ha, se nästa råd.

Stanna kvar på samma sida

Att stanna kvar på produktens sida är en vanlig men inte en helt lyckad lösning. Det är lätt för användaren att bli osäker på om något verkligen hände när hon tryckte på knappen – och att trycka igen. Det är därför viktigt att på ett mycket tydligt sätt visa att handlingen lyckades och att produkten nu ligger i kundvagnen, samt att följa Om användaren köper en produkt som redan finns i kundvagnen, varna henne , nedan.

Fördelen med att stanna kvar på samma sida är att användaren inte behöver orientera sig på nytt, utan direkt kan leta vidare efter fler produkter.

För enkla e-handelsplatser – som den som skissas i Om produkterna är enkla, samla flera på samma sida, sid 386 – där kundvagnen ligger på samma sida som produktbeskrivningen, kan detta vara det bästa alternativet.

Se även Piruett , sid 296.

Gå till kundvagnen

Kundvagnen är ett tredje tänkbart ställe att ta användaren till. Det ger en tydlig markering att köpet genomförts. Men lägger det nära till hands att gå vidare till kassan och avsluta affären istället för att fortsätta shoppa.

comments powered by Disqus