Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Ge artiga och begripliga felmeddelanden

Den viktigaste regeln för ett felmeddelande är: få inte användaren att känna sig dum.

Bild 116. Ett felmeddelande formulerat som detta är inte det bästa sättet att ta hand om användaren i den känsliga situationen när något gått fel. (www.bransch.com)

Andra saker som är bra att tänka på:

Felmeddelandet skall vara väl synligt och uttryckligen informera användare om att något gått fel.

Det bör vara begripligt formulerat och inte bygga på teknisk jargong, förkortningar eller sifferkoder (sådant kan finnas med eftersom de kan hjälpa felsökningen, men skall vara diskreta).

Det bör ge en precis beskrivning av vad som hänt och vad problemet är.

Det skall vara artigt, och får inte beskylla användaren för att gjort fel.

Det bör ge konkreta råd om hur problemet kan lösas eller undvikas. Skriv detta i positiv form, undvik ord som ”ej” och ”inte”.

Om felet beror på att något är ur funktion eller ur drift på serversidan, berätta att ni jobbar på att lösa det (om det är sant) och ge gärna en uppskattning av när ni tror det kan vara klart (beräkna tiden med marginal – att ge löften och sedan bryta dem är skadligt för relationen med användare).

Bild 117. Har jag gjort fel – eller har webbplatsen tekniska problem? Ett slött felmeddelande som helt lastar över jobbet till användaren. Hon skall inte bara hitta felet (utan att få någon ledning om i vilket fält det kan vara) utan måste också lista ut om det överhuvudtaget finns något fel att hitta. (www.adrassandring.se)

comments powered by Disqus