Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Ge användare som vet vad de vill ha snabba vägar dit

Användare som redan vet vad de vill ha har i första hand nytta av sökning , och av förteckningar kombinerade med en genomtänkt kategorisering.

Sökning (sid 202) är det snabbaste sättet att hitta en produkt som användaren namnet på eller beteckningen för. Lägg gärna extra tonvikt vid att sökningen skall klara olika stavningar och varianter av produktnamn. Kontrollera regelbundet vad som sökts efter men inte hittats – det kan ge tips om hur sökningen kan förbättras men också om produkter som användarna tror att de kan hitta hos dig, men som du inte har.

Bild 121. Allting börjar med ett behov hos användaren.

Förteckningar (sid 142) ger god överblick och ögat kan snabbt leta rätt på det eftersökta. För att navigera till rätt förteckning används till exempel en meny ordnad enligt kategorier (sid 161).

För förbrukningsprodukter – där användaren återvänder gång på gång för att köpa samma sak – kan navigation byggd på användarens historia (sid 186) vara utomordentligt tidsbesparande.

Om det finns en papperskatalog bör det också finnas en möjlighet att skriva in produktkoderna därifrån på webben och på så sätt lägga sakerna direkt i kundvagnen.

comments powered by Disqus