Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Låt användaren skapa önskelistor

Det är inte alltid användare tar sitt köpbeslut direkt. Även på webben förekommer en hel del fönstershopping och att användare ser på en produkt flera gånger innan hon slutligen bestämmer sig.

Underlätta för användaren att komma tillbaka till sådana produkter genom att låta henne skapa en önskelista där hon kan spara dem.

Gör det lätt att lägga till och ta bort saker från önskelistan. Det skall finnas ett antalsfält och en köpknapp vid varje produkt som direkt lägger den i kundvagnen.

När användaren köper något som finns på hennes önskelistor skall det tas bort därifrån.

Önskelistan ordnas så att det som senast lagts till hamnar överst.

Om något som redan finns i önskelistan läggs till igen, flyttas det överst.

Låt saker ligga kvar i önskelistan under obegränsad tid.

Gör det möjligt för användaren att göra en önskelist synlig för andra, till exempel vänner och anhöriga som undrar vad hon vill ha på födelsedagen.

Låt saker ligga kvar på en sådan till dess de antingen köpts via listan eller uttryckligen tagits bort. (Att ta bort när någon annan köper från önskelistan kan visserligen vara att förstöra överraskningen, men är trots allt bättre än presentkrock. Vill du vara verkligen sofistikerad visar du fortfarande den fullständiga önskelistan när användaren själv tittar på den.)

comments powered by Disqus