Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Metafor

Metaforen är som modellen (sid 160) - men tvärtom. Istället för att ta fram en renodlad bild av den ordning som finns i informationen, så lånar metaforen sin modell från någonting som finns i verkligheten och ordnar informationen utifrån denna.

Att organisera utifrån metaforer var väldigt populärt i webbens barndom – förmodligen ville man göra det nya lättillgängligare genom att låta det likna något gammalt och välbekant. Därför gjordes webbplatser som såg ut som städer, varuhus och bokhyllor.

Snabbt insåg man dock att detta inte var en bra idé. Metaforer är svåra, av flera anledningar:

Det är svårt att få en bra passning mellan metaforen och informationen. Att man skall gå till informationsdisken för att få hjälp är lätt att lista ut, men det är inte på något sätt uppenbart vad man kommer att hitta i hissen eller på tredje våningen.

Människor är dåliga på att hitta i nya miljöer. Att komma till en ny stad är förvirrande (det är därför det säljs så mycket kartor på tågstationer) – och att komma till en webbplats organiserad som en stad är lika förvirrande.

comments powered by Disqus