Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Visa väsentliga uppgifter om innehållet i kundvagnen

Kundvagnen är det ställe där användaren får överblick över sitt inköp. Uppgifter som därför kan vara värdefulla är till exempel nedanstående.

För varje produkt

Namnet på produkten, länkat till produktens sida.

Om det finns flera sorters produkter: en etikett som säger vilken sort den aktuella produkten är, till exempel ”bok”, ”CD”, ”video”.

Anpassningar, till exempel färg, storlek etc.

Om produkten finns i lager, och beräknad leveranstid.

Priset. Per styck och totalt.

Antalet, och ett sätt att ändra detta (se nästa råd).

Ett sätt att ta bort produkten helt ur kundvagnen.

För hela vagnen

Kostnad för frakt och expeditionsavgift. Om inte fraktmetoden är vald ännu, kostnad för de olika alternativen eller en länk till mer detaljerad information om hur den räknas ut.

Totalsumma (ange om den är med eller utan moms).

Moms (även om moms inte anges för enskilda produkter kan det ändå vara bra att ange den för totalsumman).

Leveranstid, eller när den kommer att skickas. Ett diffust besked som ”Skickas normalt inom 4-8 dagar” är bättre än inget alls.

Länk till leveransvillkor och garanti .

Länk till returregler . Dessa kan ingå i leveransvillkoren, men är ofta en så viktig trygghetsfaktor för kunderna att de är värda en egen länk.

Länk tillbaka till butiken för att fortsätta handla.

Shoppingförslag baserade på det som finns i kundvagnen, typ ”Kunder som köpte de varor du har i din vagn köpte också…” eller ”Se fler varor av samma sort som dem du har i din vagn”. Länkar till tillbehör och kompletteringsprodukter kan också ge god utdelning. Om det finns uppenbara komplement till en produkt gör det möjligt att lägga till dem med ett klick.

Sist, men definitivt inte minst, en tydlig knapp för att gå vidare till kassan och genomföra köpet.

comments powered by Disqus