Incheckningsterrorn sprider sig till tågen

Ett kort tag lyckades SJ göra saker enklare, med sina elektroniska biljetter. Man bokade via nätet, klev ombord, visade upp leget för konduktören – och saken var klar.

Men av någon outgrundlig anledning har nu det systemet teknokratiserats och komplicerats bortom igenkänning, genom att också blanda in mobiltelefonen.

Nu börjar processen med att jag får ett inchecknings-sms dagen innan jag ska åka. Nyttan av detta är oklar, varför ska man checka in på ett tåg? Platsen får man redan vid bokningen. Incheckningen kan ske fram tills tåget går, så de kan inte sälja min plats en andra gång. Den enda anledningen jag kan komma på är att det är ett fult försök från SJ att stänga möjligheten att boka om sin biljett ett dygn i förväg, för dem som för svindyra pengar köpt den möjligheten (typ 25 till 80 !!! procent påslag på biljettpriset + att nya biljetten ofta är dyrare eftersom man är närmare avresan och priset gått upp). I mitt fall är hur som incheckningen helt poänglös, eftersom det inte finns någon ombokningsavgift att sno mig på.

Sedan gäller det bara att klara sig igenom nästa dag, utan att göra slut på batterierna i telefonen, för utan fungerande telefon har man ingen biljett. Lyckligtvis finns det strömuttag på tåget, så med lite tur (och en laddare) hinner man få igång mobilen innan man blir avslängd på nästa station.

Slutligen är det dags att visa upp sin telefon. Men det räcker naturligtvis inte med den – man måste också visa upp sin legitimation. Inget stort besvär – men varför? Återigen är skälet väldigt oklart, är SJ rädda att svarta börsbiljetthajarna ska börja sälja kontantkortstelefoner med biljetter i?

Detta nya krångel drabbar en inte bara när man åker på mobilbiljett. Nils berättar i en kommentar igår att om man väljer biljettypen som man skriver ut själv, så måste man checka in för att kunna skriva ut den – och därigenom förlora ombokningsbarheten.

SJ, SJ, gamle vän. Jag vet att du har gammelmanskomplex gentemot flyget. Men att kopiera allt som är dåligt med flyget är inte rätt sätt att modernisera tåget.

comments powered by Disqus