Prototypverkyg

Prototyper är viktiga designverktyg. Idéer konkretiseras, och de blivande användarna får en konkret möjlighet att se vad som är på väg och ge sin feedback på det.

Det har oberoende av varandra dykt upp ett par översikter över olika prototypverktyg nyligen. Dan Harrelson på Adaptive Path gör en genomgång av saker som är bra att tänka på när man väljer verktyg.

Gary Barber går betydligt djupare in på de enskilda verktygen och deras för- respektive nackdelar.

Själv har jag arbetat med Axure och blivit ganska förtjust i det, trots dess utpräglat klunkiga PC-gränssnitt. Gillar speciellt att det är så lätt att infoga kommentarer och instruktioner.

Jag har också flera gånger försökt mig på betydligt slickare Fireworks. Skulle så gärna tycka om det, men ger varje gång upp i irritation över gränssnittet är nästan som Photoshops, men ändå tillräckligt olikt för att jag gång på gång ska ta fel snabbkommando. Också den dåliga texthanteringen har frustrerat mig.

Har också experimenterat med att göra prototyper direkt i html och css. Det brukar gå bra till att börja med, men när man ändrat mycket fram och tillbaka (som man ofta gör i prototyparbete) blir css-en skör och svår att jobba med.

comments powered by Disqus