Googles gyllene triangel

Ögonkameraundersökning av var folk egentligen tittar och klickar på sökresultatet i Google.

(Klicka på bilden för att se den större)

Att komma på förstaplats är (föga förvånande) bäst, men så länge man kommer över vecket klarar man sig hyffsat. Däremot är det inte många användare som rullar sidan för att se sökresultaten som gömmer sig under kanten.

Annonsplatsen (eller som det heter på Google-nyspråk: den sponsrade länken) ovanför sökresultatet ger också mycket bra synlighet – men annonsplatserna till höger på sidan ger betydligt sämre resultat.

“We see a marked difference in how people say they search and what they actually do. Previous research had indicated that people were considered searchers and spent some time before choosing a link. The past few studies we’ve done, this one included, shows that there’s huge importance placed on where the eyeballs end up on the page. Clicks happen pretty quickly. It just shows that search marketing is a real estate game. It’s all about location, location, location.”

comments powered by Disqus