F-format mönster präglar läsning av webbsidor

'Värmekamera'-bild som visar var användaren tittar.

Undersökningar med ögonkamera visar att användare typiskt har ett F-format mönster för att läsa webbsidor. Ögat sticker iväg åt höger ett par gånger i början av sidan, men i övrigt håller de sig till en ganska rak vertikal linje när de scannar av sidan.

Även om F-mönstret varierar med sidans layout, typ av innehåll och vad användaren är på jakt efter, kan man enligt Alertbox dra några generella slutsatser av det:

  • Users won’t read your text thoroughly in a word-by-word manner. Exhaustive reading is rare, especially when prospective customers are conducting their initial research to compile a shortlist of vendors. Yes, some people will read more, but most won’t.
  • The first two paragraphs must state the most important information. There’s some hope that users will actually read this material, though they’ll probably read more of the first paragraph than the second.
  • Start subheads, paragraphs, and bullet points with information-carrying words that users will notice when scanning down the left side of your content in the final stem of their F-behavior. They’ll read the third word on a line much less often than the first two words.
comments powered by Disqus