In thing-purchase

2

När det är fråga om en så påtaglig uppdatering eller utökning av förmågan, kan thing använda en annan idé tagen från mobiltelefonernas värld: In thing-purchase. På samma sätt som en app kan erbjuda utökad funktionalitet mot en avgift, kan ett thing göra det.

Äldre form av In thing-purchase. Foto: LHOON from Mechelen (Flickr) CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Ett exempel, som jag nämnde redan när jag skrev om abonnemang är kartor till GPSen.

Den förmaning om försiktighet som gavs för abonnemangen gäller även här. Konsumenter upplever att de äger sina prylar, och om det då finns funktioner i prylen som hålls gisslan tills de betalat en lösesumma kan det väcka stor irritation.

Folk börjar dock bli mottagliga för tanken att mjukvara gör något. Om man lyckas presentera det som att konsumenten köper en app som ökar kapaciteten hos thinget, snarare än som en betalning för en kapacitet som redan fanns, har man betydligt större chanser att lyckas.

Denna post är en del av serien Ett sätt att förlora och sexton sätt att tjäna pengar på Internet of Things