Artdirected

Mediet är budskapet, men måste tekniken vara designen? Artdirected undersöker vad som händer när inte alla sidor spottas ur en databas.

Art Directed” kallas bloggar där varje bloggpost utformas individuellt, utifrån vad texten handlar om.

Normalt när man designar en webb så satsar man på konsekvens – att låta utseendet vara häftklamrarna som håller samman ens webbplats och gör det lätt för läsaren att förstå var hon befinner sig. Art Directed är undantaget som bekräftar regeln. Det är en designstrategi att ta till när man behöver visa upp sin visuella bredd. Eller när man skiter i strategier och bara skriver och designar bloggen för att ha roligt.

Design blir lättare att förstå sig på när man inser att det egentligen består av tre väldigt olika aktiviteter, som riktar sig till hjärtat, handen respektive hjärnan.

Förvillande när Viaplay gör designuppror mot sin förälder.

Viasat och Netflix har valt olika strategi i striden om att bli TVs Spotify. Jag tar en titt på hur detta återspeglas i designen.

Varumärket är ett barn av massmarknadsföringen. Kan det överleva nu när det digitala ändrat spelreglerna i grunden?