17 Oct 2006

Ojdå, vi glömde bort användarna

“…things are changing quickly—the days of ‘he who has the biggest marketing campaign wins’ are just about over, and it’s shifting to ‘he who cares enough to deliver what users really want wins.’ And that means the little one-person-start-up might have just as much chance to win customer hearts as the Big Guys.”

Creating Passionate Users håller brandtal för att inte bara prata om att bry sig om användarna utan att också verkligen göra det. Som hjälpmedel bjuds på användarorienterad buzzwordsbingo.

Bingobricka med fraser som sätter användaren i främsta rummet.

14 Oct 2006

Regeringskansliets IT-avdelning inkompetent?

Reinfeldt kallar till presskonferens och berättar att man hittat backupband märkta “tsunamimail”, men att man inte vet vad de innehåller eftersom banden är i oläsbart skick.

Regeringskansliet – maktens centrum. Och de har en IT-avdelning som inte klarar av att ta en backup som håller två år?

Hur lyckas man ens med det? Går förbi och viftar med en liten magnet varje dag? Låser in banden i transformatorstationen?

12 Oct 2006

Pirattittare

Att ladda ner musik och film utan att betala för sig har ofta beskrivits som något som unga sysslar med. Men nu har det blivit uppenbart att gratisunderhållning är populärt även i en annan samhällsgrupp: moderata ministrar. Så även om Piratpartiet aldrig fick in några i riksdagen kan de glädja sig över att det ändå blev pirater i regeringen.

10 Oct 2006

Ny informationsarkitektur för svt.se

Nya svt.se har sjösatts. Tillsammans med Doberman har jag gett sajten delvis nytt utseende och informationsarkitektur. Bland annat har den fått en ny navigation, som skall hjälpa användarna att hitta i det allt mer omfattande materialet. Och TV på webben har fått en betydligt mer framträdande placering.

6 Oct 2006

Pedobigamist i nya regeringen

På Aktuellt presenteras den nya regeringen och just nu intervjuas Jan Björklund, som enligt skylten i bakgrunden är “gift med två barn”.

Om han inte åker i fängelse blir han skolminister, och får då en chans att skapa en skola som lär framtidens journalister hur mycket ett kommatecken kan betyda.

5 Oct 2006

De fick sin recension...

Bild av telefonens menysystem.Om man skickar ut fria telefoner till bloggare i hopp om att de skall recensera dem, bör man först se till att telefonerna inte stinker.


Gräsligt gränssnitt. Den valda funktionen poppar fram med en “fräck” 3D-effekt – och döljer de andra alternativen.

4 Oct 2006

Om köers oförutsägbarhet

Det har blivit allt svårare att förutse hur lång tid en kö kommer att ta.

I fredags skulle jag ta tåget från Göteborg till Malmö. Jag hade rätt tajt med tid, men behövde något att dricka och kilade in i en kiosk. Lyckligtvis var det bara en framför mig i kön.

Men, insåg jag efter en liten stund, hon stod och köpte tågbiljett. Tydligen har kioskerna diversifierat. Kul för dem, men för min del innebar det en lång väntan medan kioskbiträdet fumlade med terminalen och försökte få ut resplan och biljetter, så till slut fick jag fick dumpa drickan och springa till tåget.

Jag har för övrigt noterat ett liknande fenomen i Stockholm, där man kan få stå och vänta medan något som liknar en miniversion av en matrisskrivare från 80-talet mödosamt långsamt skriver ut SL-biljett efter SL-biljett till en...

Läs mer

26 Sep 2006

Användarovänliga webbadresser

Axbom går till angrepp mot otillgängliga urlar i allmänhet, och i synnerhet många publiceringssystems försök att sätta plåster på sin usla webbadresshantering genom att erbjuda möjligheten att lägga till ett förenklat alias:

“Det man ska undvika, och som idag tycks vara mer regel än undantag, är att endast skapa användbara alias (som press och kontakt) och sedan låta dessa leda till långa webbadresser som är helt obegripliga.”

21 Sep 2006

Inled inte projekt med användartester

Donald Norman varnar i Weaving Usability and Cultures: Why Doing User Observations First is Wrong för att inleda projekt med en långdragen period av användarstudier.

“Field studies, user observations, contextual analyses, and all procedures that aim to determine true human needs are still just as important as ever – but they should all be done outside of the product process. This is the information needed to determine what product to build, which projects to fund. Do not insist on gathering this information after the project has begun. Then it is too late; then you are holding everyone back.

Once the project is underway, it is going to be severely constrained by time and resources. That’s a fact of life: All product teams feel these constraints. Our goal is to work in multidisciplinary...

Läs mer