Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Spara användarens adress - men be henne bekräfta den innan den används igen

Steg 2: Adress (ibland även andra uppgifter)

Nästa steg är att skaffa de personuppgifter som behövs.

Är användaren inloggad, kan det räcka att kontrollera att adressen fortfarande är korrekt (se nedan).

Är användaren gäst behövs namn och adress, ofta även e-post och ibland telefon och andra uppgifter.

Om användaren har ett medlemsnummer eller rabattkod, kan även dessa uppgifter hanteras på denna sida.

Bild 136. Google minns användarens adresser och gör det enkelt att välja vilken man vill använda – eller att ange en ny. (www.google.co.uk)

Spara de adresser som en inloggad användare anger. Presentera dem på denna sida med den adress som användes senast överst. Här skall också finnas ett fält för att ange en ny adress.

Bredvid varje adress skall finnas en knapp typ ”Använd denna adress”, som leder vidare till nästa steg. Där skall också finnas något diskretare ”Ändra”- och ”Glöm bort”-knappar.

Bild 135. Bredbandsbolaget gör det tydligt för användaren att hon kommer att få sin rabatt genom att fråga henne om kampanjkod tidigt under processen. Synd att de samtidigt måste göra henne otrygg.

Detta är ett typiskt exempel på när systemet är dåligt - att blanda små och stora bokstäver i en kod är inte en bra idé - men man istället för att åtgärda problemet använder instruktioner för att lasta över ansvaret på användaren. (www.bredbandsbolaget.se)

En enklare variant är att enbart spara en adress per användare, den hon använde senast. Fyller hon i en ny glöms den gamla bort.

Faktureringsadress

Produkter som skickas mot faktura skall kunna ha skilda leverans- och faktureringsadresser.

Internationella adresser

Ge internationella kunder en möjlighet att fylla i sin adress i ett formulär som passar dem. Detta kan till exempel göras genom att först fråga efter land och sedan öppna ett nytt fönster med ett passande adressformulär (se även Nytt fönster , sid 329).

Gåvor

Om gåvor som skall skickas till andra adresser än användarens, se Gåvor , sid 415.

Detta råd är bara relevant för inloggade användare.

Steg 3: Leveransmetod

Detta steg behövs bara om det finns flera alternativ för leveransen, något som inte är så vanligt för leveranser inom Sverige.

Om det bara finns ett leveransalternativ i Sverige men flera internationellt, bör detta steg visas enbart om en internationell adress angivits.

Om det finns flera alternativ för leveransen, var tydlig om hur de olika alternativen påverkar pris och leveranstid.

Om leveranstiden inte kan anges exakt, ge åtminstone en uppskattning typ ”2-4 dagar” eller ”cirka 3 dagar”.

comments powered by Disqus