Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Social navigation

Datorer inte särskilt bra på att hitta det som är intressant och relevant. Det är däremot människor. Därför kan navigation som bygger på andra användares beteende och omdömen bli mycket kraftfull.

Popularitet

Bild 66. Det finns enstaka webbplatser där stämningen är viktigare än användarvänligheten och där det finns en poäng med att allt inte är vad det ser ut att vara, där metaforen kan fungera. Jag tycker till exempel den gör det här på Harry Potter-författarinnans webbplats. (www.jkrowling.com)

Den enklaste formen av social navigation är när man mäter vad alla användare tycker om, och sedan gör en 'tio i topp'-lista av detta. Den kan till exempel basera sig på vilka sidor som besöks mest eller vilka produkter som säljer bäst. Men den kan skapas genom att be användarna betygsätta sidor eller produkter.

Google och bloggar

Google (och alltmer även andra söktjänster) är en form av popularitetsnavigation. Hur högt upp i sökresultatet en webbplats hamnar bestäms i hög grad utifrån hur många som länkat till den. Ett likartat fenomen är bloggarna, som bygger på människors urval.

comments powered by Disqus