Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

Var artig när en reservation tas tillbaka

Ibland ser man e-handelssystem som är som gatlopp. Blir användaren inte klar i tid, slängs hon ut ur systemet och får börja om igen.

Detta beror på att konstruktörerna använt en mekanism – begränsningen för hur länge en användare får vara overksam innan sessionen avslutas – för att åstadkomma något helt annat: att säkerställa att produkter inte hålls reserverade för länge.

Problemet med reservationer är att man inte vill låta en användare hålla dem hur länge som helst utan att komma till affär – det kan ju innebära en missad möjlighet att sälja till någon annan. Hur länge du är villig att reservera produkten för en användare måste vara ett affärsbeslut, en balans mellan risken att irritera och risken att användaren övergivit processen och inte är på väg att handla. Men när det blivit dags att ta tillbaka produkten, berätta artigt att du varit tvungna att göra det. Var inte så ohyfsade att du slänger ut användaren på gatan och ber henne börja om helt. Ge istället en knapp för att med ett klick försöka göra om reservationen, och om det inte går ta användaren till sidan där hon kan välja ett annat alternativ.

Bild 140. SJ är strängare mot sina användare än mot sig själva. Är man försenad mer än sju minuter slängs man ut och får börja om från början. Vilken affärsman i den verkliga världen skull drömma om att slänga ut en kund ur affären bara för att hon är litet långsam? (www.sj.se)

comments powered by Disqus