Användbarhetsboken berättar hur man gör webbplatser tillgängliga och användbara. Läs den här, eller beställ från Bokus eller Adlibris.

E-handel

I e-handeln möts alla de aspekter som tagits upp tidigare här i boken. Det gäller att ha ett utseende som sätter rätt stämning och lockar in användaren, att göra det lätt för henne att hitta den produkt hon söker, att konstruera en köpmekanism som hon kan förstå och hantera, att inte utestänga några kundgrupper samt sist men inte minst, att inge sådant förtroende att användaren är villiga att ge ifrån sig sina pengar.

Till skillnad från de tidigare avdelningarna, som sett ganska närsynt på webbens detaljer, tar vi nu ett steg ut och ser en större och mer sammansatt bild. En sak som blir uppenbar i detta sammanhang är att antalet möjliga lösningar ökar. Medan det inte sällan bara finns ett fåtal bra sätt att göra detaljerna finns det många bra sätt att kombinera dem.

Därför är detta en nivå där det är viktigt att förankra hos och testa med användare, för att kontrollera att den kombination man gjort verkligen är den som passar situationen bäst.

Från snabbköp till resebyrå

E-handeln är inte något homogent område. Genom den säljs väldigt olika produkter, från sådana som är färdiga och kan plockas direkt från hylla, via dem där färg och storlek måste anges eller mer avancerade anpassningar göras, till produkter som egentligen bara är en idé – typ ”en resa någonstans” – och som helt utformas i samspel med användaren.

comments powered by Disqus